Veel gestelde vragen

Bestellingen:

Is er een fysieke winkel? 
Neen, er is enkel een webshop.  De bestelde goederen kunnen echter, na afspraak wel persoonlijk opgehaald worden.  Hou hierbij rekening dat de goederen niet ter plaatse op voorraad gehouden worden, en er dus steeds een dag zit tussen de bestelling en de mogelijkheid tot ophalen.

Hoe lang blijft mijn bestelling via de webshop geldig? 
Zittergies.be heeft het recht uw bestelling te annuleren wanneer uw betaling niet binnen 5 werkdagen werd ontvangen. Gelieve er rekening mee te houden dat een bancaire overschrijving binnen België vaak 2 tot 3 werkdagen in beslag kan nemen. Voor buitenlandse overschrijvingen kan dat zelfs langer duren. Om onze termijnen te kunnen respecteren, kan u de overschrijving dus best meteen uitvoeren.
Overschrijdt u onze vooropgestelde betalingstermijn, dan ontvangt u van ons een e-mail met daarin de boodschap dat uw order en transactie worden geannuleerd.

Kan ik de bestelling afhalen?
Dit kan na duidelijke afspraak.  Er is een mogelijkheid, om na afspraak, in Roeselare.  Niet alle munten worden op adres bewaard en moeten dus ook nog worden opgehaald door mezelf.  Er kan dus enkele dagen over de verwerking gaan.  Dit zal echter altijd binnen de week zijn.

Wat zijn de betaalmethoden?
De meeste klanten kiezen ervoor om hun bestellingen geplaatst via de webshop te betalen via bankoverschrijving. Van zodra wij de betaling goed ontvangen hebben, wordt de bestelling opgestuurd.  Online kan ook via Bancontact betaald worden.   Je kan ook opteren om de bestelling op te halen, dan nemen wij contact met u op om, indien uw bestelling volledig voorradig is, een datum van levering/afhaling af te spreken.

U kan er ook voor opteren om cash te betalen. Let wel: uw bestelling is dan beperkt tot de wettelijke limiet van 3.000 euro per identiteitskaart per dag.

Bij afhalen kan je ook betalen met de kaart kan met gewone bankkaarten (debetkaarten) & MASTERCARD/VISA. Hiervoor wordt wel een meerprijs aangerekend.

Betaling via PAYPAL (PayPal, Visa) via de website is ook mogelijk, dit mits een meerprijs van 3,4% + €0.35. De meerprijs voor deze verwerkingskosten komen direct op Uw eindtotaal.

Kan er met Crypto/Virtuele munten betaald worden?
Er kan momenteel met een beperkt aantal Crypto munten betaald worden.  Deze zullen in de toekomst nog uitgebreid worden.  De aangerekende Fee bedraagt 2.00%.  Deze is in de crypto-totaal prijs inbegrepen.

Kunnen PRE-ORDERS geannuleerd worden?
Ja.  Hier wordt wel een een fee van 2% voor aangerekend (tenzij de annulatie er komt omdat de munten niet leverbaar blijken, of de termijn die vermeld is bij het pre-order niet kan worden voldaan).  Bij uitzonderlijke omstandigheden zoals bv. overlijden wordt uiteraard ook geen fee aangerekend.
Annulatie omwille van wijzigingen van zilverprijs komen echter nooit in aanmerking om de fee niet te hoeven betalen.


Verzending:

Hoe snel worden de goederen verstuurd ?
Zijn de goederen op voorraad?

Indien de goederen op voorraad zijn worden deze binnen enkele dagen na bestelling verstuurd.  Levering wordt afgehandeld via een koerier die het pakket meestal binnen de 3 werkdagen aflevert.  Uw zending kan je volgen via een ‘Track & Trace’-link.
Bestellingen boven de € 2.500 worden persoonlijk afgeleverd (België).

Je kan meestal al bij het artikel zien of een product op voldoende voorraad is.

Indien er bij het aantal staat ‘(kan nabesteld worden of in nabestelling)’, wil dit zeggen dat je meer kan bestellen dan de actuele voorraad.  Levertijd is dan natuurlijk afhankelijk van de voorraad van de leverancier.
Indien onmiddellijk leverbaar via leverancier betekent dit meestal 2 a 3 weken.  Dit communiceren wij natuurlijk verder via mail.
Zend bij twijfel gerust eerst een mail met vraag naar meer informatie.

Indien er geen aantal staat, maar enkel ‘Beschikbaar via nabestelling’ of ‘In nabestelling’, wil dit zeggen dat de voorraad volledig beheerd is door de leverancier.  Bij een melding van ‘beperkte voorraad’ kan de levering niet gegarandeerd worden.  U wordt hiervan uiteraard zo snel mogelijk op de hoogte gebracht en ,indien niet voldoende voorraad bij leverancier, wordt het aangerekende bedrag onmiddellijk terugbetaald.

Indien er PRE-ORDER staat, wil dit zeggen dat het artikel nog niet op voorraad is, maar het aantal wel reeds is bevestigd.  Dit is meestal voor nieuwe releases die nog moeten worden verdeeld.

Meer info levertijden Pressburg Mint producten: zie Pressburg Mint levertijden
Meer info levertijden Scottsdale Mint producten: zie Scottsdale Mint levertijden

Naar welke landen wordt er verstuurd?
Leveringen worden gemaakt binnen België en naar Nederland en Frankrijk.
Zie verzendpagina voor meer info.

Waarom kan er niet meer verstuurd worden via GLS ?
Na slechte ervaring met de After Sales Service van GLS is er beslist om geen enkel pakket meer te versturen via GLS.  Dit ook niet op vraag van de klant.

Waarom kan er niet meer verstuurd worden via UPS ?
Na slechte ervaring met de After Sales Service van UPS is er beslist om geen enkel pakket meer te versturen via UPS.  Dit ook niet op vraag van de klant.

Wat zijn de verzendkosten ?
Zie verzendpagina


Over Bullion munten:

Waarom moet ik meer betalen dan de waarde die op de munt staat?
Op alle bullion munten staat er een muntwaarde in de nationale valuta.

Wat zijn die witte vlekken die ik op sommige van mijn zilveren munten aantref?
Deze witte vlekken worden in het vakjargon benoemd als ‘melkvlekken’ of ‘milk spots’ naar de melkachtige kleur die ze hebben. Er bestaan verschillende aannemelijke en onderbouwde theorieën omtrent de aanwezigheid en het ontstaan van melkvlekken op moderne zilveren munten:

  • Melkvlekken zijn een restant van het residu dat achtergelaten wordt door spoelmiddel van de plastic tubes waarin de munten verpakt worden,
  • Melkvlekken zijn het gevolg van afzetting van chemische dampen tijdens het productieproces,
  • Melkvlekken zijn een restant van het smeermiddel dat men gebruikt om ‘blanks’ (= ongestempelde munten) vlot uit de stempel en mal te krijgen,
  • Melkvlekken zijn het gevolg van niet volledig opgedroogde druppels spoelmiddel die ingebakken geraken in de temperingsoven,
  • Melkvlekken zijn het gevolg van microscopische atmosferische neerslag die afkomstig kan zijn van nabij gelegen productiesites.

Op basis van deze verschillende theorieën kunnen we afleiden dat zelfs de munthuizen zelf, noch de exacte oorzaak van het probleem kennen, noch weten hoe ze het ontstaan van deze melkvlekken kunnen voorkomen. Het staat in ieder geval vast dat de meeste producenten er last van hebben en dat melkvlekken ontstaan tijdens het productieproces en dus niet gevolg zijn van de opslagcapaciteiten van de klant.

Hoe het ook zij; de aanwezigheid van melkvlekken heeft geen invloed op de waarde van uw zilveren munten.  Zowel de Canadian Maple Leafs als de Australian Kangaroo worden als bullion munten verhandeld omwille van hun zilverwaarde en hebben verder geen extra toegevoegde verzamelwaarde. Uw munten zullen dus evengoed verhandelbaar blijven op basis van hun gewicht aan zilver. Het blijft echter steeds aangeraden om uw munten veilig in de originele tube of in een muntenhoesje te bewaren om ze zo tegen extra vuil en beschadiging te beschermen.

Losse munten die reeds melkvlekken vertonen worden apart aangeboden.  De munten die U aankoopt bij Zittergies.be zullen geen overmatige melkvlekken zitten, tenzij anders vermeld (zullen worden aangeboden aan verlaagde prijs).  Dit is uiteraard geen zekerheid dat Uw munten geen melkvlekken zullen vertonen na enige tijd en is helaas eigen aan sommige van deze munten.
Munten aangekocht in ongeopende tubes/verpakkingen kunnen niet worden gecontroleerd en zullen dus ook niet worden teruggenomen bij het vertonen van melkvlekken.